Hur din medarbetare mår kan vara svårt att förstå om du inte vet vika beteenden du ska vara observant på. Och även om du märker av vissa beteenden, kan det vara svårt att initiera samtalet. Vad säger man? Hur börjar man? Och vad får man egentligen fråga om?
Som chef har du en viktig roll i dessa situationer. Genom att våga agera tidigt kan du både förebygga längre sjukfrånvaro och bidra till att medarbetaren får det stöd som behövs i tid.

Fem beteenden att vara uppmärksam på vid psykisk ohälsa:
- Förändrat humör eller socialt beteende
- Minskad arbetsförmåga eller ökad frånvaro
- Försämrad koncentration eller initiativförmåga
- Irritation, nedstämdhet eller uppgivenhet
- Att personen drar sig undan i gruppsammanhang
Om du märker ett eller flera av dessa förändringar hos en medarbetare kan det vara dags att ta ett lugnt och respektfullt samtal med personen i fråga. Men hur gör man egentligen det?
Att prata om psykisk ohälsa kan kännas svårt, men det behöver inte vara komplicerat. En bra utgångspunkt är att fråga om det du ser utifrån arbetet – berätta till exempel att du upplever en förändring i beteendet på arbetsplatsen hos medarbetaren. Våga vara tydlig och ge konkreta exempel på vad du har sett samt förklara varför du tar upp det.
För dig som oroar dig för en medarbetare:
- Prata med medarbetaren så tidigt som möjligt
- Lyssna utan att ge råd i första skedet
- Prata om möjligheten till tillfälliga anpassningar i arbetet
- Ta reda på om medarbetaren har något privat stöd och om professionell hjälp kan behövas
- Dokumentera och följ upp det ni kommer överens om
Behöver du stöd i rollen som chef?
Det är inte alltid lätt att veta hur man ska agera. Därför finns vi på Bra Balans här som stöd, både i det förebyggande arbetet och när en medarbetare redan mår dåligt.